Mühazirəni
təqdim edir:
Bakı Musiqi Akakdemiyasının dosenti,
sənətşünaslıq namizədi
Cəmilə
Həsənova.
Dahi
Azərbaycan bəstəkarı Üzeyir
Hacıbəyovun ilk operası olan
«Leyli və Məcnun» 1908-ci ildə
yaranmışdır. Bu, həm Azərbaycanda,
həm də bütün Şərqdə
ilk opera idi. Bununla Ü.Hacıbəyov
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda pəşəkar bəstəkarlıq
sənətinin təməl daşını
qoydu.
«Leyli
və Məcnun» Ü.Hacıbəyovun
yaradıcılıq yolunun ilk mərhələsi,
həm də musiqi sənətində
fəth etdiyi ilk zirvə idi.
«Leyli
və Məcnun» ilə musiqi tarixində
operanın yeni növü – muğam
operası meydana gəldi. Artıq
janrın adı muğamın bəstəkar
yaradıcılığındakı
mühüm rolunu vurğulayır.
«Muğam operası» sözünün
mahiyyəti Şərq və Qərb
ənənələrinin qovuşma
nöqtəsini açıqlayır.
Lakin bu, əsrlər boyu böyük
təkamül yolu keçmiş Şərqin
muğam və Qərbin opera formalarının
zahiri qovuşması deyil. Belə
ki, məhz şifahi ənənəli
peşəkar musiqi sənəti olan
muğam Azərbaycanda bəstəkar
yaradıcılığının
formalaşmasına təkan verib. Artıq
bir əsrə yaxındır ki, Azərbaycanda
muğam və bəstəkar yaradıcılığı
bir-birinə qarşılıqlı
təsir göstərərək inkişaf
edir. Bu iki qütbün ilk dəfə
qovuşduğu müstəvi isə
Üzeyir Hacıbəyovun «Leyli və
Məcnun» muğam – operası olmuşdur.
«Leyli
və Məcnun» operası XVI əsrin
dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin eyniadlı poemasına
əsaslanır. Bəstəkarın
fikrincə, Füzuli poemasının
ruhu, lirikası, «Leyli və Məcnun»
poemasının romantizmi məhz muğam
kimi möhtəşəm bir musiqi
ilə təcəssüm oluna bilər.
Buna
görə də Ü.Hacıbəyov
dərindən bildiyi, uşaqlıqdan
qanına, canına hopduğu, melodikasını,
lad quruluşunu gözəl mənimsədiyi
muğamlardan və xalq musiqi nümunələrindən
istifadə etmişdi. Bütün
bunları o, müəllif konsepsiyası
ilə əsaslandırmışdı.
Ü.Hacıbəyov
bunu belə izah edirdi: «Mənim vəzifəm
ancaq Füzuli poemasının sözlərinə
forma və məzmunca zəngin, rəngarəng
muğamlardan musiqi seçmək,
hadisələrin dramatik planını
işləyib hazırlamaq idi.»
Əslində,
ilk baxışdan bəlkə də
sadə görunən bu fikir böyük
əhəmiyyətə malik idi. Çünki
ilk dəfə olaraq, muğamlar musiqi
dramaturgiyasına tabe olunub, vahid bədii
ideyanın açılmasına xidmət
edirdi. Bu, irəliyə doğru böyük
bir addım idi. Bu , milli musiqi mədəniyyətinin
inkişaf istiqamətinin yeni məcraya
yönəldilməsi idi.
Ü.Hacıbəyov
öz məqalələrindən birində
«Leyli və Məcnun»un yaranma tarixini
işıqlandıraraq yazırdı
ki, təxminən 1897-1898-ci illərdə
hələ on üç yaşında
olarkən, doğma şəhəri
Şuşada «Məcnun Leylinin məzarı
üstündə» adlı musiqili səhnəyə
baxır. Bu, Füzulinin «Leyli və
Məcnun» poemasından sonuncu hissənin
teatrallaşdırılmış
şəkildə muğamla oxunması
idi. Həmin musiqili səhnəni görkəmli
Azərbaycan yazıçısı
və dramaturqu Əbdülrəhim
bəy Haqverdiyev Şuşanın
tanınmış musiqiçilərinin
köməyi ilə tamaşaya qoymuşdu.
Məcnun rolunun ifaçısı
dövrünün ən məşhur
xanəndələrindən biri – Cabbar
Qaryağdı oğlu idi. Onu tarzən
Mirzə Sadıq oğlu müşayiət
edirdi. Xor epizodlarına yaxşı
səsi olan uşaqlar cəlb olunmuşdu.
Üzeyir Hacıbəyov da bu uşaqların
cərgəsində idi.
Üzeyir
bəyin yazdığına görə,
bu musiqili tamaşa onu çox həyəcanlandırır
və yaddaşına həkk olunur.
Bir neçə ildən sonra Qori müəllimlər
seminariyasını bitirib Bakıya
gələrkən o, məhz Füzulinin
«Leyli və Məcnun» poeması əsasında
opera yazmaq haqqında düşünür
və tezliklə bu fikrini həyata
keçirir.
Xatırlatmaq
yerinə düşərdi ki, Şərqdə
geniş yayılmış və çox
sevilən bu ölməz məhəbbət
dastanına ilk dəfə XII əsrdə
dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi
müraciət edərək, «Leyli
və Məcnun» poemasını yaratmışdır.
Ondan sonra isə 50-dən artıq
şair bu mövzuda əsərlər
yaradıb. Onlardan XII əsrdə hind
şairi Əmir Xosrov Dəhləvi,
XIV əsrdə iran şairi İmadi,
XV əsrdə özbək Əlişir
Nəvai, tacik Cami, türk şairi
Çakeri qeyd olunmalıdır.
Ü.Hacıbəyovun
məhz Füzulinin yaratdığı
«Leyli və Məcnun» poemasına müraciətinin
səbəbi ondan ibarət idi ki, bu
əsər Azərbaycan dilində
yazılaraq, Şərq ədəbiyyatının
inkişafına böyük təsir
göstərmişdi. Bu əsərdən
parçalar peşəkar xanəndələr
tərəfindən muğamlarda çox
ifa olunaraq, xalq arasında geniş
yayılmışdı.
Ü.Hacıbəyovun
fikrincə, poemanın dərin məzmununu
məhz opera kimi bir musiqi forması
vasitəsilə açmaq mümkündür.
O, Füzulinin poemasına yaradıcı
surətdə yanaşaraq, onu opera
janrının tələbləri
səviyyəsində işləmişdir.
Operanın librettosunda poemanın bir
sıra epizodları ixtisar olunmuş
və əsas məqsəd əsərin
qəhrəmanlarının daxili aləminin
və hisslərinin açılmasına
yönəldilmişdir. Ü.Hacıbəyov
poemanın surətlərinə və
süjet xəttinə bir sıra yeni
cizgilər əlavə etmişdir.
Belə ki, onun operada yaratdığı
Leyli obrazı Füzulinin qəhrəmanından
fərqlənir. Füzulinin poemasında
Leyli İbn-Səlama ərə verildikdən
sonra Məcnuna olan məhəbbətini
ondan gizlətməyə məcbur
olursa, Ü.Hacıbəyovun Leylisi
İbn-Səlama açıq şəkildə
Məcnunu sevdiyini etiraf edir. Onun bu
etirafı o dövrün adət-ənənələrinə,
feodal-patriarxal cəmiyyətin qayda-qanunlarına
bir etiraz idi. Bununla da Ü.Hacıbəyov
Azərbaycan qadınının azadlıq
arzularını əks etdirməyə
çalışmışdır.
Lakin
onu da qeyd etmək lazımdır ki,
Füzulidə olduğu kimi, Ü.Hacıbəyovun
qəhrəmanları da öz səadətləri
uğrunda fəal mübarizə etmirlər.
Sevgililər bir-birinə qovuşa
bilməsələr də pak, yüksək
məhəbbətə sadiq qalaraq,
bu sevginin xəyalı ilə yaşayır
və məhv olurlar. Lakin onların
məhəbbəti ölmür. Beləliklə,
əsərin fəlsəfi mənası
açılır: məhəbbət
kimi gözəl bir hiss həyatdakı
qəddarlığa qalib gəlməyə
qadirdir. Leyli və Məcnun isə
indi artıq əbədi məhəbbət
simvoluna çevrilmişlər.
«Leyli
və Məcnun» operasının klassik
anlamda partiturası yox idi. Bunu səhnədə
cəzəyan edən hadisələrin
və vokal nömrələrin ardıcıllığını
göstərən direksion – yəni
ssenari planı əvəz edirdi. Burada
müəllifin ayrı-ayrı not
yazıları, muğamlara, ladlara
dair qeydləri, dinamik işarələr
haqqında göstərişləri
öz əksini tapmışdı.
Operanın
librettosu, klaviri və partiturası
çox sonralar meydana gəlmişdir.
Belə ki, əsərin librettosu 1912-ci
ildə, klaviri 1959-cu ildə, partiturası
isə 1983-cü ildə çap olunmuşdur.
«Leyli
və Məcnun» operasının quruluşuna
nəzər salsaq, burada opera dramaturgiyasına
məxsus bütün komponentləri
görərik: uvertüra, proloq, ariyalar,
xorlar, ansambl səhnələri-duet,
trio, orkestr epizodları, rəqs və
s. Lakin mövcud Avropa opera formasından
fərqli olaraq, burada klassik ariyaları
muğam söbələri əvəz
edir. Xor və ansambl səhnələrində,
orkestr epizodlarında xalq musiqi nümunələrindən
böyük bacarıqla istifadə
olunmuş, onlar bəstəkarın
yaratdığı musiqi parçaları
ilə üzvi surətdə qovuşmuşdur.
Ü.Hacıbəyov
obrazların səciyyələndirilməsində,
onların daxili aləminin, duyğu
və həyəcanlarının təcəssümündə
muğamlardan istifadə edərək,
onları xarakterinə və emosional
təsirinə görə dramaturji
həssaslıqla seçimişdir.
Əsərin süjet xəttinin ardıcıl
açılmasında, dramatik konfliktin
və hadisələrin faciəli sonluğunun
təsvirində muğamlar mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. Məsələn,
I pərdədə Leyli və Məcnunun
görüş səhnəsi onların
ümid və arzularını, məhəbbət
hisslərini əks etdirən işıqlı
xarakterli «Mahur - Hindi» və «Segah» muğamları
üzərində qurulmuşdur. Hadisələrin
sonrakı inkişafında əsas
qəhrəmanların partiyasında
qəmgin əhval – ruhiyyəli muğamlar
üstünlük təşkil edir.
Belə ki, Məcnunun elçilərinə
rədd cavabı verildikdən sonra
səslənən «Şahnaz» muğamı
Məcnunun dərin ruhi sarsıntılarını
əks etdirir. Onu başa düşməyən
insanlardan uzaqlaşıb səhrada
dolaşan, nəsibi iztirablar və
tənhalıq olan Məcnun qəmli
«Bayatı -Şiraz» muğamı ilə
xarakterizə olunur. Leyli və İbn-Səlamın
toyu səhnəsindən sonra Məcnunun
ümidsizliyi «Şüştər»
muğammında öz ifadəsini
tapır. Sevgilisindən üz çevirib
onun xəyalını üstün
tutan Məcnunun «Sən Leyli deyilsən»
nidası «Xaric Segah»da çox yanıqlı
səslənir. Son səhnədə
Məcnun Leylinin qəbrini axtararkən
«Bayatı-Kürd» muğamının
sədaları onun sonsuz kədərini
ifadə edir. Məcnunun son nəfəsində
«Şüştər» muğamının
«Tərkib» şöbəsini ifa etməsi
xüsusilə qəlbləri titrədir.
Qeyd
etmək lazımdır ki, əsərin
digər obrazlarının səciyyələndirilməsində
də müəyyən muğamlara
üstünlük verilir. Bu zaman muğam
şöbəsinin seçilməsi
dramatik hadisələrin gedişatı
və qəhrəmanın səhnədəki
əhval-ruhiyyəsi və durumu ilə
bağlı olur.
Bu
baxımdan, məsələn, Məcnunu
Leyliyə qovuşdurmaq üçün
onun atası ilə döyüşə
girməkdən çəkinməyən
sərkərdə Nofəlin qorxmaz,
cəsur obrazını yaratmaq üçün
bəstəkar «Heyratı» zərb-muğamının
coşğun, döyüş əhval-ruhiyyəli
marş xarakterli musiqisindən itsifadə
edir.
Məcnunun
atasının partiyasında «Cahargah»
muğamının səslənməsi
onun oğluna görə keçirdiyi
həyəcanlarını əks etdirir.
Leyli ilə anasının dialoqunda
«Simayi-Şəms» muğam şöbəsindən
istifadə ananın həyəcan
və nigarançılığını
göstərir. «Qatar» muğamı
sevgilisinə qovuşa bilməyərək, başqasına ərə verilmiş
Leylinin fəryadını ifadə
edir.
Beləliklə,
dramaturgiyanın inkişafında muğam
hərəkətverici amilə çevrilir.
Onu da deyək ki, bu zaman muğamların
ardıcıllaşması, lad keçidləri
məntiqi sürətdə həyata
keçirilir.
Ü.Hacıbəyov
operada bütün muğam şöbələrinin
adlarını və poetik mətnini
ardıcıllıqla qeyd etmiş,
onların səsləndirilməsini
isə rolları ifa edən xanəndələrə
həvalə etmişdi. Bu, bir daha
sübut edir ki, muğam kimi şifahi
ənənəli peşəkar musiqinin
yaradılmasında və ifa olunmasında
xanəndələrin xidməti əvəzsizdir.
O cümlədən, «Leyli və Məcnun»
muğam-operasının ərsəyə
gəlməsində də xanəndələrin
ifaçılıq məharəti
mühüm əhəmiyyətə
malikdir.
«Leyli və
Məcnun» operasının premyerası
1908-ci ildə yanvar ayının 25-də
Bakıda Hacı Zeynalabdın Tağıyevin
teatrında (indiki Musiqili Komediya Teatrının
binasında) olmuşdu. Tamaşanın
iştirakçıları xanəndələr,
dram aktyorları və sadəcə
musiqi həvəskarları idi. İlk
tamaşaya istedadlı aktyor və
rejissor Hüseyn Ərəblinski quruluş
vermişdi. Dirijor isə yazıçı-dramaturq
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev
idi. Sonrakı tamaşalarda isə
Ü.Hacıbəyov özü və
onun yaxın dostu və məsləkdaşı
bəstəkar Müslüm Maqomayev
dirijorluq etmişlər. Tamaşanın
bədii tərtibatında tanınmış
publisist, rəssam və ictimai xadim
Əli bəy Hüseynzadənin rolu
olmuşdur. İlk tamaşanı müşayiət
edən orkestr bir neçə musiqiçidən
– Ü.Hacıbəyovun seminariya yoldaşları
olan həvəskar musiqiçilərdən
ibarət idi. Muğam hissələrini
isə ustad tarzənlər Qurban Pirimov
və Şirin Axundov müşayiət
edirdilər. Məcnun rolunun ilk ifaçısı
görkəmli teatr və musiqi xadimi
Hüseynqulu Sarabski olmuşdur. Bu rolu
o, elə böyük məharətlə
yaratmışdı ki, tamaşadan
sonra hamı onu «Məcnun» deyə
çağırırdı. Sonralar
bir çox görkəmli xanəndələr
Məcnun rolunda çıxış
etmişlər. Onlardan Əliövsət
Sadıqov, Hüseynağa Hacıbababəyov,
Əbülfət Əliyev, Bakir Haşımov,
Qulu Əsgərov, Arif Babayev, Canəli
Əkbərov, Alim Qasımov, Mənsum
İbrahimov və başqaları öz
təkrarolunmaz ifa üslubu və bu
rolun, yaddaqalan təfsiri ilə opera
teatrının inkişaf tarixində
parlaq iz qoymuşlar.
Leyli rolunun
ifaçısını tapmaq isə
o dövrdə çox çətin
idi. Çünki XX əsrin əvvəllərində
müsəlman qadınlarının
səhnəyə çıxmasına
yol verilmirdi. Buna görə də
teatrda qadın rollarını kişilər
ifa edirdi. Bu səbəbdən də
ilk tamaşada Leyli rolunun ifası məlahətli
səsə malik olan və muğamları
yaxşı bilən Fərəcov
soyadlı bir gəncə tapşırıldı.
Sonralar isə Leyli rolunda o dövrdə
qadın rollarının məşhur
ifaçısı kimi tanınmış
Əhməd Ağdamski çıxış
etmişdir. Yalnız, bir çox illər
ötdükdən sonra (1920-30-cu illərdə)
səhnədə qadın xanəndələr
Azərbaycan bəstəkarlarının
muğam operalarında çıxış
etməyə başladılar. Leyli
obrazının ən məşhur
və gözəl ifaçılarından
Sürəyya Qacar, Həqiqət Rzayeva,
Gülxar Həsənova, Rübabə
Muradova, Sara Qədimova, Zeynəb Xanlarova,
Nəzakət Məmmədova, Səkinə
İsmayılova, Qəndab Quliyeva,
Mələkxanım Əyyubova, Nəzakət
Teymurova kimi xanəndələrin adını
çəkmək olar.
«Leyli və
Məcnun» operası yarandığı
gündən xalq tərəfindən
heyranlıqla qarşılandı və
çox sevildi. Tezliklə bu opera Azərbaycandan
kənarda da məşhurlaşdı.
Əsər azərbaycanlı aktyorların
ifasında Zaqafqaziyanın, Orta Asiyanın,
İranın bir çox şəhərlərində
uğurla göstərildi və böyük
rəğbət qazandı.
Artıq bir
əsrə yaxındır ki, «Leyli
və Məcnun» operası səhnədədir.
Bu dövr ərzində neçə-neçə
görkəmli xanəndələr
Leyli və Məcnun rollarının
gözəl ifaçıları kimi
tanınıb. Bu günə kimi ustad
xanəndələr bu operada iştirakı
özləri üçün ən
çətin və şərəfli
bir yaradıcılıq sınağı
hesab edirlər.
Yüz ilə
yaxındır ki, «Leyli və Məcnun»
operası yeni-yeni quruluşlarda tamaşaya
qoyulur. Məcnunlar,
Leylilər nəsil-nəsil bir-birini
əvəz edir. Əsər öz
təravətini itirmir. Tamaşaçıların
Şərqin bu ilk operasına olan
marağı və sevgisi azalmır.
Üzeyir
dühası ilə canlandırılan
«Leyli və Məcnun» yaşayır
və Azərbaycan milli operasının
inkişaf yolunu işıqlandırır.